dimarts, 29 de juny del 2010

PROPOSTA A LA CCP PER A L'ORGANITZACIÓ DELS GRUPS d'ESO. Maig 2004

Arrel de converses mantingudes amb diferents alumnes i amb l'objectiu d'atendre millor a la diversitat dels nostres alumnes, proposam que els grups de cada curs es facin en funció de les seves motivacions, interessos i capacitats, en lloc de fer-ho en funció de les optatives escollides, com es fa fins ara.
Amb aquest criteri, les possibilitats d'adaptar la programació a les característiques dels alumnes és molt més factible que en la situació actual, ja que el grup és més homogeni i una mateixa adaptació pot servir a varies persones.
Per altra banda, no suposa una complicació superior dels horaris, ja que l'únic lligam que s'afegeix és el de que les optatives d'un mateix tipus s'han de fer al mateix moment, perque d'aquesta manera els alumnes puguin fer la optativa que han escollit, independentment del grup al que estiguin assignats.
Així mateix es podrien definir característiques adequades (menys nombres d'alumnes per grup, per exemple) als grups més necessitats.
Els agrupaments no serien estancs, es a dir en cada curs es podria canviar de grup (de fet seria interessant organitzar el sistema de manera que els alumnes més "destacats" d'un grup al final de curs s'intercanviassin amb els de resultats més baixos el curs següent, de manera semblant a la lliga de futbol). De fet, podria haver fins a certa flexibilitat a canviar de grup en un mateix curs, sense necessitat de canviar d'optativa.
Els agrupaments proposats podrien estructurar-se en 4 nivells:
GRUP A: Alumnat amb poca motivació, baixa capacitat i problemes de comportament.: GRUP DE POCS ALUMNES
GRUP B: Alumnat amb capacitat suficient però amb problemes de disciplina i/o motivació. GRUP MITJÀ
GRUP C: Alumnat amb bona motivació i ganes de treballar, però capacitat limitada.GRUP MITJÀ
GRUP D: Alumnat amb bona motivació, bon comportament i alta capacitat. GRUP MÉS NOMBRÓS
Aquestos agrupaments proposats no suposen una mesura novedosa. De fet només suposen el consolidament i generalització d'alguns sistemes d'atenció a la diversitat dels que de moment encara disposam o d'alguns nous legislats que no sabem si funcionaran (GRUP A = Compensatoria o PIP, GRUP C= Diversificació). Però d'aquesta manera no hi ha les limitacions numèriques ni per raons d'edat dels programes actuals i es pot atendre millor les necessitats dels alumnes amb interés i capacitat per aprendre (i amb perspectives de seguir estudiant) sense deixar de banda als que tenen dificultats de diferent tipus.
Els criteris de "classificació" en cada grup podrien definir-se de forma "matemàtica" en funció de les notes, dels objectius i de les amonestacions, o bé que en les juntes d'avaluació final se definís el grup adequat de cara al curs següent.
Per altre banda, també volem proposar la possibilitat d'establir algun tipus de premis i incentius a l'esforç i l'estudi (p.ex: regals de llibres o del cost de les activitats extraescolars, no supeditats al nivell econòmic, (cosa ja coberta per l'administració)) i condicionar alguns privilegis (viatge d'estudis, ...) al rendiment i respecte per les normes del centre.

  Annex posterior: 

El fet de concentrar els alumnes amb dificultats en grups reduits comentat anteriorment no té la funció de marginar-los, sinó més be al contrari, poder concentrar l'atenció en ells, sense descuidar-se dels altres, a diferència de com passa ara.

Aquesta major atenció suposaria una ajuda extra al professorat que es fes càrrec d'aquestos grups, de manera que algunes de les seves activitats complementàries estarien dedicades a activitats especials: reunions d'equips educatius al menys quinzenalment, tutories individualitzades, temps de preparació d'adaptacions.

Això aniria complementat amb els reforços, desdoblaments i altres mesures que es concentrarien en aquestos grups.

1 comentari:

  1. Posteriorment (al voltant de 2007) en relació als grups de 1r i 2n d'ESO:

    - Agrupar els alumnes de les escoles adscrites, de 2 en dues, mantenint les relacions bàsiques dels infants (al menys 5 dels seus companys preferits, i distanciar enemistats evidents), agrupats per interessos i capacitats.

    - Mantenir una separació "física" entre els alumnes de 1r i 2n d'ESO i la resta.

    ResponElimina