dimarts, 29 de juny del 2010

3.- ÀMBIT PEDAGÒGIC I DIDÀCTIC

    * En les Avaluacions, (especialment a la 0 o a la 1a com a tard) analitzar els motius de males notes (fracàs escolar) i apuntar circumstàncies a una fitxa personal (falta de feina, de capacitat, d'interés, de temps per estudiar, de comportament). Aportar propostes. Programar reunió amb pares: primer tutor, després (1,5 o 2a avaluació): adjunt de Cap d'estudis, ...(15/7/08 i ant.) En les avaluacions, centrar-se més en el que ha de fer l'alumne suspés en QUE HA DE FER PER SUPERAR l'assignatura que en justificar QUE HA FET MALAMENT.(29/6/10)
    * Incentivar l'estudi dels alumnes: premis (regals) dels pares o institut, augmentar la disciplina.
    * Reunions per explicar les optatives a l'alumnat per part directament dels departaments.
    * Els darrers dies de curs o/i abans de vacances, programar xerrades informatives (o millor videos o presentacions informàtiques) sobre les assignatures optatives que els alumnes podran escollir el curs següent.(ED 7/98)
    * Dedicar els primers dies del primer curs a fer avaluació inicial dels coneixements generals que duen els alumnes quan arriben al centre, especialment en àrees instrumentals i coneixements bàsics (comprensió lectora, gramàtica bàsica, operacions matemàtiques bàsiques, copiar de la pissarra, ...) Utilitzar-los en la junta d'avaluació inicial i per informar estadísticament als col·legis de procedència.(ED 7/98). Complementar amb avaluació inicial de capacitats, motivacions, interessos, ritmes d'aprenentatge, superdotació, ... de TOTS els alumnes. (amb "privacitat"). També incloure informació sobre el seu "projecte personal": estudis futurs, treball, familia?, ...(Es pot informatitzar si cal)(15/7/08 i ant.)
    * Dedicar les primeres tutories del primer curs en que cada alumne/a fes un horari de la distribució de les seves hores (feina esolar, activitats ee, temps de lleure, temps de descans, ...). Separant per colors els diferents tipus d'activitat. Els cursos següents, cada alumne revisar com ha variat.(29/6/10)
    * "Instaurar" tasques de millora del centre (neteja exterior i interior del centre) per als alumnes que acumulin faltes de comportament, en lloc de fer-ho com mesura col·lectiva que inclou als bons alumnes i que generen una "festa" pels jardins, molestant a les classes normals.(ED 7/98)
    * Utilitzar les hores d'assignatures que els alumnes repetidors han superat bé, per fer reforç o una altra optativa amb poca demanda.(ED 7/98)
    * Possible coordinació entre departaments per aprofitar un mateix treball realitzat pels alumnes en diferents assignatures (com a mínim amb els departaments de les llengües en que estigui redactat el treball) >> coordinar programacions.CCP (2/12/99 i 21/3/01)
    * Demanar que la proposta d'alumnes per a diversificació es faci de manera més responsable, omplint algún tipus de qüestionari sobre punts i objectius fàcilment avaluables, necessaris per al perfil de l'alumne/a de diversificació: Interés per treballar tot el necessari, capacitat per arribar (amb ajuda) als objectius del centre, etc. També s'ha d'informar a l'alumne/a sobre la necessitat de treballar.CCP (2/12/99 i 21/3/01)
    * Promoure l'avaluació i millora del sistema d'ensenyament i aprenentatge, de manera sistematitzada (proves de nivell uniformes, enquestes sobre pràctica docent, ...)
    * Definir càrrecs variats i uniformes en els grups, a més del delegat i subdelegat (guix, material, persianes, llums, neteja, etc)
    * Coordinar actituds escolars amb escoles adscrites: revisió paterna d'agenda, aprofitament de paper, no esborrar les operacions matemàtiques, etc., no fumar davant dels fills, etc.(15/7/08 i ant.)
    * Fomentar la reducció de l'ús de paper, de qualsevol tipus en lloc d'obligar als alumnes a usar paper reciclat: No entregar fulls en blanc en els treballs (contraportades i altres), aprofitar millor els papers (portades més completes o incluint l'index), aprofitar les dues cares del paper, continuar nous exercicis a continuació d'altres exercicis ja corregits, etc.
    * Potenciar equips educatius per a projectes interdisciplinars, sense regir-se per l'horari estandart ( especialment a grups "dificils")(1/1/06??)

6 comentaris:

  1. Em pareix una mica hipòcrita el haver publi- pcat aquest llistat de propostes educatives quan el primer que feres aquest any només entrar a les aules de 2n (per que als d'enginyeria industrial si els donares classe, no? ) fou negar-te a ensenyar i jus-tificar-te per això, obligant als alumnes que sí en volien (el reduït nombre d'alumnes que volien) a demanar-te que donesis classe, arriscant-se, d'alguna manera, a les críti-ques o comentaris desagradables pert part dels companys d'aquest.
    Amb això no vull dir que no t'hagis esforçat pels alumnes que el govern ha posat a les teves mans (és més, no conec cap altre prpfessor que es preocupi ni s'esforci tant per l'educació dels seus alumnes) però, podries començar a impartir classes el proper any, és a dir: manar deures, treballs (obligatoris tots), ...

    Em sap greu publicar aquest
    missatge amb perfil anónim.
    Bona nit

    ResponElimina
  2. Gràcies pel teu comentari. Encara que no sigui afalagador el que estas dient, és agradable tenir constància de que algú llegeix el que un escriu.

    Més que per hipocresia jo ho atribueix a fustració i decepció. Si te fixes en les dates que escric darrera la majoria de propostes, algunes fan més de 10 anys que les vaig plantejar als organs que jo considerava adequats: Comissió de Coordinació Pedagògica, Equip Directiu, ... Potser és igualment recriminable que fer-ho per hipocresia.

    També m'agradaria matissar que no me vaig negar a ensenyar. El primer que vaig fer a principi de curs de 2n d'ESO va ser repartir entre els alumnes la llista de criteris d'avaluació que la conselleria determina i avisar-los que a final de curs hi hauria un examen final, obligatori per a tots, sobre tots aquestos continguts, i després els vaig dir que, els dies de teoria (1 per setmana) si no hi havia al menys 1 persona interessada en que jo explicàs, no explicaria, perque la conselleria mai s'ha preocupat pel que aprenen els alumnes de Tecnologia, sinó pel percentatge d'aprovats. També els vaig dir que posaria una nota tan més alta quan més treballs fessin. L'explicació detallada d'aquest tipus de funcionament està penjada a Internet (en castellà), al web del departament http://www.eivissaweb.net/algarbtecno/apunts/nfunc09.htm (jo pensava que des de mitjans del 2n trimestre però acab de donar-me'n compte, a arrel del teu comentari, que l'enllaç no funcionava bé).

    Els alumnes que sí volien donar classe de teoria no m'havien de demanar que ho fes (com si els tengués que fer un favor). Al començament de classe de teoria, cada setmana, després de passar llista, demanava: "Algú vol explicar alguna cosa" donant l'opció a alumnes que volien preparar-se temes pel seu compte, a explicar-los als companys. Si no hi havia ningú, després demanava "Algú vol que jo expliqui alguna cosa". Si alguna persona deia que sí, aixecava la mà, o feia un gest que jo pogués entendre, explicava, i si algun "company" s'atrevia a criticar-lo, després de pegar-li la bronca, fent la reflexió de que l'únic que feia el que tocava era l'alumne/a interessat, li baixava la nota al "criticador". Fins i tot, s'hi algun alumne/a hagués vengut fora de classe, lluny de la vista dels seus companys, i m'hagués dit que ell sempre volia fer classe, ho hagués fet sense "delatar al bon alumne" (igual que si m'ho hagués demanat 1 sol pare). Sé que la situació de "voler aprendre" està "socialment" mal vista, però potser sigui més útil a la majoria dels alumnes aprendre a plantar cara, a revelar-se contra les injusticies que els afecten directament, i a reconeixer els companys que els haurien d'interessar més, que el que puguin aprendre (i oblidar després de l'examen) relacionat amb el que els "especialistes" del govern consideren important de la tecnologia.

    segueix >>>

    ResponElimina
  3. T'agraeix el reconeixement final que fas. La veritat és que no sé el que fan els altres professors pels seus alumnes. Vull suposar que la majoria es preocupen com jo, i alguns més i tot. Tendré en compte la teva proposta de tornar a impartir classes "com toca" el curs que ve, però m'agradaria continuar aquesta "conversa".

    Respect que vulguis usar un perfil anònim, però esper que no sigui per por de represàlies, perque te puc assegurar que no s'acudiria prener-ne, sobre tot perque valor que la gent digui les coses que pensa, amb educació, com has fet tu. Però no puc estar-me d'intentar deduir la teva identitat. He descartat que siguis alumne/a perque uses uns plantejaments i un llenguatge adult. Així que, ho bé ets un pare/mare que no vol que, en l'improbable cas que algun altre alumne o pare d'alumne llegeixi el teu comentari, pugui perjudicar al teu fill/filla, o bé ets un company-professor, però, en aquest cas no entenc l'anonimat a menys que siguis un dels opositors que m'ha tocat, per tercera vegada, valorar com a membre de tribunal.

    Per últim (de moment, si tu vols), dir que em sap mal que hagis esperat a final de curs per plantejar-me les teves crítiques. Si ho haguessis fet abans tal vegada hagués pogut fer alguna cosa per millorar la situació. Crec que som una persona bastant accessible, tant en persona com per Internet. També m'extranya que siguis l'única persona que s'ha queixat (llevat d'uns pares que, a final del 1r trimestre, de resultes d'haver suspés el seu fill, varen venir a parlar amb jo, però que no varen posar objeccions al meu plantejament quan els hi vaig explicar), tenint en compte que no m'he amagat en cap moment i que la programació de l'assignatura, on també s'explica el sistema, encara que menys detalladament, està penjada a Internet http://www.eivissaweb.net/algarbtecno/departament/Document/2PrgTeNN.htm, aquesta sí des del 1r Trimestre. També he proposat una enquesta als alumnes https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=ca&pli=1&formkey=dGZoOHBWRWR0ZFpwS2Zwa3lPa0xGb1E6MQ#gid=0(a final de curs, perque no se sentissin coaccionats) que només 3 persones han contestat (una d'elles també ha demanat, de moment, més "convencionalitat" de les meves classes).

    Novament gràcies i fins prest (esper)

    ResponElimina
  4. Deducció errònia, soc un dels teus/as alumnes (obviament, de 2n), espero que no per això els meus comentaris t’importin menys, la teva suposició d’adult/a, la prendré com a mèrit. Entenc que no intentis deduir la meva identitat, no esperaba menys (tampoc ho pretenia, si és el que t’ha semblat).
    Veig que ets devot dels missatges llargs, jo no seré menys (em preocupava una mica fer-te llegir massa). No m’has d’ agrair res, en tot cas ho hauria de fer jo, per haver-me contestat d’una manera tan inmediata (i educada) com ho has fet tu. Haig d’acceptar que al principi escrivia un tant enfadat/ada Al tecletjar “hipòcrita” pensava en les coses que digueres a classe i també vaig tindre molt en compte LA DECEPCIÓ, (suposo que tú li hauràs donat més voltes i les expressions que has proposat són molt més precises: fustració i decepció, no podria estar més d’acord) em va donar el mateix perquè, com ja he dit, estava enfadat/ada. La hipocresia era la manera més parescuda que se m’acudia de explicar-ho (i també la més cruel i compatible amb el blog, vaig tenir en compte, en tot moment, que les meves paraules hi serien a un enllaç públic).

    Les incessables explicacions que has donat al llarg del curs sobre el teu métode d’avaluació me les sé gairebé de memòria, a part de passetjar-me, més d’una vegada, per les pàgines web de l’institut, les de tecnologia, per si cal dir-ho (totes redactades per tu, és clar).
    Es nota que aquesta decisió no se t’ha acudit d’un dia cap a l’altre, està meticulòsament plantejada, per si surgia cap pregunta que no poguessis respondre, massa dubtes, que tú has resolt, ho tenies tan preparat que, pot ser esperaves pitjor resposta o acollida a la teva idea, això si, per part dels altres, cosa que no ha succeit per que, com bé he dit, t’ho tenies ben perparat (com suposo que ho fas tot: preparant-ho).
    El reconeixement final” te’l mereixes, fins i tot es podria dir que no soc l’única persona que t’ho agraeix, però sí una de les poques que t’ho diu (encara que sigui de manera anònima). No siguis modest, saps a la perfecció que poca gent/professors s’esforcen i preocupen pels altres tant com tú.
    Espero que que no et prenguis a broma la idea de donar classe, però… sé que… has deixat bastant clara la teva intenció de donar classe als futurs segons, pero… els tercers…, si ens donéssis classe, també t’ho agrairia.
    En tot cas, l’únic mode de tindre’t com professor seria apuntant-me a enginyeria industrial (cosa que tinc com certesa des que sé de l’existència d’aquesta optativa). Bé, crec que no tinc res més ha dir, si m'he equivocat en algo, fes-m'ho saber.

    Fins una altra

    ResponElimina
  5. M'agradaria haver contestat abans però no he trobat el moment adequat. Em costa assumir que puguis ser una alumna meva, perquè els teus plantejaments i el teu llenguatge és molt "adult". Evidentment que t'ho has de prendre com a mèrit. I en cap cas per això els teus comentaris m'importaran menys, més bé al contrari, perquè els alumnes sou els que realment "patiu" la nostra feina. El problema és que la majoria no tenen prou maduresa per opinar amb responsabilitat.

    No sé si el teu "enuig" prové de la nota final que has tengut, òbviament per baix de la teva capacitat, o per la ràbia acumulada durant tot el curs. Repeteix que m'hagués agradat que em plantejassis les teves crítiques a principi de curs. I em sap mal no haver sabut detectat millor les teves capacitats i les teves necessitats.

    Efectivament el plantejament que he fet enguany no era fruit de la frivolitat o el "passotisme". Procur plantejar a fons les coses importants, i la meva feina, que afecta a persones, és un tema molt important. Però segueix pensant que el balanç total no ha de ser gaire pitjor que els anys en que he fet de professor normal. Aquesta opinió m'agradaria seguir contrastant-la amb tu, com estic fent per gmail amb una altra alumna.

    Sobre els altres professors, no sé que fan en les seves classes i he de suposar que ho fan bé. Els que, raonadament, millor podeu opinar, sou els alumnes.

    Per últim, de moment, no podré fer tercers perquè fa anys que vaig pensar que era bo començar a dirigir als alumnes el primer any de tecnologia, i fer-ho amb tots els 2n de l'Institut. Això fa que, per excés d'hores, no pugui fer més que 1 o 2 grups de batxiller. Per l'any que ve, esperem que la feina del professor que us toca estigui més d'acord amb el sistema que prefereixes. Si tens cap dubte o comentari, però, saps que la porta del "meu taller" sempre estarà oberta. L'optativa és Tecnologia Industrial. Enginyeria Industrial és la carrera universitària. Si quan hi arribis, hi ha prou alumnes i els alumnes m'elegiu com a professor (a Batxiller us deman que escolliu), intentaré fer-ho el millor que pugui.

    Esper que seguim en contacte. (per cert, ets tu l'anònim que participa en l'altre entrada d'aquest blog?)

    ResponElimina
  6. He arribat a la conclusió (que evidentment pot ser errònia, encara que no ho crec) que no ets cap alumne meu, ja que l'altra intervenció teva no té sentit en un alumne meu.

    De fet estic convinçut que ets un adult, madur, amb una feina ben relacionada amb el món de l'ensenyament, i fins i tot a un lloc de responsabilitat (per damunt d'un "simple" professor com jo), amb algun contacte bastant directe entre els meus alumnes reals (algun familiar potser?).

    És una llàstima que no havessis iniciat els debats identificant-te i plantejant les teves crítiques d'una manera més assossegada i constructiva. N'havéssim pogut treure més profit els dos (especialment jo). Així com ho has fet totes les teves aportacions han quedat un poc "deteriorades" (ja veus que m'agraden molt les cometes).

    Que vagi bé. Adéu.

    ResponElimina