dissabte, 5 de juny del 2010

Opinions sobre les autopistes

Supòs que als periodistes que es juguen la vida en les zones de guerra per informar, amb la major objectivitat possible, no els deu fer gràcia  que els comparin amb persones que es dediquen a aprofitar la seva posició en un mitjà de comunicació per fer saber la seva opinió com si fos la veritat absoluta ("el mundo opina"??), opinió tan matxacona i parcial que és difícil creure que no hi hagi interessos personals a favor de la construcció de les MACRO-CARRETERES a Eivissa, molt més forts que els interessos dels que ells acusen als que hi estan en contra.

En el tema de les MACRO-CARRETERES (si no volen que en diguem autopistes) que es volen fer a Eivissa (algunes ja s'estan fent) la posició de "El Mundo" a favor dels projectes és "agobiant". Les contínues editorials "rematxant" la seva postura a favor de les carreteres ( i per tant, a favor de la destrucció de la natura) i criticant amb molta beligerància a l'oposició social i política és tendenciosament sospitosa.

En primer lloc, tota una campanya d'articles i editorials comentant els col·lectius que estaven d'acord amb els projectes. Taxistes, hotelers i un tercer que no record, però econòmicament afectat a favor, mostrava la predisdosició dels seus representants (segons deien). Destacant després la demagògia dels polítics intentant contrarestar les crítiques dient que NO SÓN AUTOPISTES. I que més dóna el nom que li diguem. La destrucció que duen és la mateixa.

Després la desqualificació de les convocatòries en contra de les Macro-Carreteres, destacant la "poca participació" i insinuant que els que no hi participaven estaven a favor. I retreure els col·lectius "falsament" adherits als anti-autopistes sense fer cap menció dels que hi estan a favor.

Per últim, plantejar que la solució proposada pel PP és l'única viable, que tots els que s'hi oposen només ho fan per política, per egoïsme (ja que tenen negocis o terrenys afectats) o per ignorància i poca sensibilitat amb les víctimes dels accidents de tràfic.

Senyors editorialistes de "El Mundo", ni els governants del PP són "màrtirs de la carretera", ni la solució proposada és l'única viable, ni tan sols la millor, ni tots els que hi estam en contra som ignorants. La gent té dret a manifestar-se en contra del que creu un greu ultratge i una errada irrecuperable tantes vegades com vulgui, encara que a vostès els entri mal de panxa en veure en perill els "seus projectes". Deixin aquesta postura d'altruistes il·luminats i superiors als anti-autopistes que se'ls veu massa la "casaca".

Josep F. HUGUET
Enginyer Industrial
Professor d'Enseyament Secundari
El tema de les M-C (per no repetir cada dos per tres, Macro-Carreteres, ja que no són AUTOPISTES), va més enllà d'un tema purament polític, per molt que els polítics i alguns mitjans de comunicació es capfiquin en fer creure això. El fet que hi hagi tanta gent (o bastanta, o alguna, segons qui ho miri) que, reiteradament, es manifesta en contra d'aquestos projectes vol dir que bastanta gent, que NO VIU DE LA POLITICA, que està MOLT EN CONTRA d'aquestos projectes. És veritablement surrealista com la realitat es pot transformar tant segons l'observador (cosa que dins la meva quadriculada mentalitat i educació científica no hi entre ni de costat), però tant si són 12000 persones segons les indicacions dels convocants, com si són 6000, segons altres fonts, com si "només" són 2600 segons una empresa inexistent no-contractada pel consell, totes aquestes persones, que convocatoria darrera convocatoria participen ho fan per principis i no per política. Al contrari del que insinuaven en alguna ocasió els editorials dels mitjans abans esmentats, la gent que no va a la manifestació no vol dir que estigui a favor de les M-C. Personalment hi estic molt en contra i encara no hi he anat cap vegada (per no enterar-me, perque no m'anava be el dia, o per alguna altra excusa, falta d'implicació, al cap i a la fi) i com jo segur que n'hi ha més d'un. El caràcter illenc és tendent a la passivitat, a la calma, al "deixar anar". Amb 80000 persones que vivim a la Illa d'Eivissa, si fa no fa, encara que fossin 2600 persones, manifestant-se en contra, reiteradament, de les M-C, són moltes, sobre tot si les comparam a les que s'han manifestat a favor de les M-C (i això que tenc entés que els anti-autopistes no van a buscar a la gent a casa seva per dur-les a la "reunió" ni els ofereixen cap "aperitiu" al final per compensar el recolzament "incondicional" (no en saben prou com altres)).ç

Apuntalar-se continuament en els accidents mortals succeits a les carreteres comentades, fins el punt d'insinuar, com en les "opinions mundials" de principis de Juliol, que els morts només preocupen al PP, com si fossin patrimoni exclusiu seu, és ridícul, ja que és difícil pensar que els "d'esquerres" estan immunitzats als accidents de tràfic en aquelles carreteres (com no sigui que els partidaris i membres del PP, que tenen més sous i poden comprar-se cotxes més cars, que corren molt més i, per tant, tenen més accidents, no veig cap altre motiu per aquesta discriminació positiva envers els d'esquerres a menys que hi hagi un nou efecte ZP). Els accidents no entenen de política i poden matar-se tant uns com altres.

Si les dades sobre accidentalitat i mortalitat indicades en algun article són certes, estic d'acord en que s'ha de buscar alguna solució. Però no crec que la única solució sigui fer les M-C projectades, tal com estan projectades. No tenc prou dades (situació dels accidents, hores en que se produeixen, velocitat dels vehicles afectats, grau d'alcoholèmia dels conductors, etc) per treure'n conclusions molt concretes, però em sembla que l'únic motiu de l'elevada accidentalitat no és la densitat de tràfic per damunt de 15000 vehicles/dia (en alguns dies d'estiu, supòs). Tenc la sensació de que a les hores en que es produeixen la majoria d'accidents mortals no hi ha aquesta densitat, i el fet de que importants retencions es produeixin cada MATI a l'hora de sortida d'una coneguda discoteca de la vorera de la carretera també en reafirma la idea. Per altre lloc, encara admetent que aquest fos el motiu, l'única solució no és fer M-C. Les recomanacions tècniques per densitats superiors a 15000 v/d són desdoblar carreteres. Una possibilitat abans de desdoblar és reduir la densitat, diversificant el tràfic. Eivissa és una illa de població dispersa des d'antigament. Millorant les rutes alternatives es podria dispersar també el tràfic en lloc de concentrar-lo sobre M-C i deixant els vells camins ocupant un espai inútil o desaprofitat. Fins i tot, si s'arribas a la conclusió de que el desdoblament és l'única opció tècnica i/o econòmicament defensable, no fa falta degradar tant el paisatge amb una carretera tant "bèstia". La sortida de Vila cap a Sant Antoni està desdoblada fins "Sa Coma" i no es tan ample com les M-C projectades.

En qualsevol cas, reduir el problema de les M-C a un tema exclusivament polític és d'una "curtor" impresionant, del que ho escriu i/o del que s'ho creu. Plantejar que als únics que els afecten els accidents són els que estan a favor de les M-C, també. Voler fer creure que els "4 gats" que van a les manifestacions en contra de les M-C són els polítics, militants d'esquerres i gent amb el seu negoci o patrimoni afectat pels projectes, i que tota la resta de la població illenca hi estar a favor, sense nom.

Per últim (de moment), un altre argument en contra de les M-C és precisament l'emparrelament del govern en dur-les a terme, a costa del que sigui. Em costa molt de creure que l'únic motiu en capficar-se en fer uns projectes tan agresius i molt més cars del que es normal, a més de notoriament impopulars, sigui l'altruisme del govern i dels seus dirigents, i la preocupació pels accidents i els morts. Hi ha molts de sous en joc i la memòria i exemples ben patents en aquesta illa ens recorda que moltes coses es fan per sous i no per "filantropia". Qui guanyarà els "nostres" sous invertits i quan guanyarà cada un?

Enviat a Ultima Hora el 17 de juliol de 2005 16:34
i a el Dia del Mundo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada