dimecres, 7 de juliol del 2010

Propostes en l'ambit: Dels centres educatius (Març 1999)

1. Referit a l'aspecte constructiu:
En aquest apartat voldria descriure alguns dels "defectes" que consider que té l'Institut on he estat fent feina des de que faig de professor, i que vaig veure inaugurar, l'IES Algarb, perquè es puguin evitar anticipadament, si es considera oportú, en els nous centres programats o ja en construcció, que al menys a Eivissa no són pocs. Aquests aspectes "negatius" es podrien limitar a nivell de projecte o en la direcció d'obra en darrera instància, si es tenguessin més presents les característiques de les persones que han d'utilitzar els centres, es a dir, bàsicament els alumnes (i no únicament en l'aspecte antropomètric), així com l'ús que se li ha de donar als diferents espais (des de la docència específica fins a la convivència i disciplina).
Per recollir aquesta informació, l'experiència dels responsables de la organització i explotació dels centres educatius existents (on s'han hagut de fer reformes o reparacions, i s'han proposat ampliacions, etc.) podria ser molt profitosa.

Els defectes que, com simple usuari de l'IES Algarb he observat, que convendria evitar són els següents:
Assegurar la visió de les portes principals d'accés al centre des de Consergeria: no només per tenir un cert control de les persones que entren i surten del recinte escolar, sinó per facilitar al visitant un punt de referència on sol·licitar informació.
L'espai de consergeria hauria de ser prou gran perquè la persona o persones que se'n fan càrrec puguin desenvolupar les funcions que tenen atribuïdes. S'ha de recordar que els conserges no tenen l'única funció de vetllar la porta i contestar el telèfon, sinó també solen ser els encarregats de fer fotocòpies i distribuir missatges, cartes i altres al professorat (al menys en el nostre institut). Per això, al mateix espai on es controlen les portes hi ha de caber la fotocopiadora (i multicopista si es necessita) i també un casiller on poder deixar les comunicacions o fotocòpies fetes al professorat.
La sala de professorat és convenient que tengui vista sobre les pistes exteriors per poder facilitar al professorat de guàrdia la feina de supervisió de la bona convivència i disciplina, a part de contribuir a l'esbarjo visual dels docents.
Situar les aules i espais on es desenvolupi activitat bàsicament intel·lectual allunyades del pati, reservant aquestes zones per laboratoris, tallers, etc., d'utilització més esporàdica.
• La construcció de finestres altes (a una alçada mínima de 1,5 m. en centres de secundària) facilita la concentració de l'alumnat en el que es fa dins l'aula i redueix el reflex sobre la pissarra.
La llum solar zenital de les aules de dibuix s'ha de dimensionar d'acord amb la nostra climatologia, on tenim la sort de disposar de molta lluminositat la major part del curs.
• S'hauria de preveure l'accés independent des de l'exterior a recintes que puguin ser interessant per la utilització extra-escolar com per ex. la Biblioteca.
• La previsió de sales d'usos múltiples, que permetin la utilització puntual per reunions de molta gent (etapes educatives, pares d'alumnes, etc.) és un altre punt a tenir en compte.

A part dels constructius, hi ha aspectes d'Instal·lació que tampoc s'adeqüen gaire be a les necessitats:
• S'ha de preveure la instal·lació d'un "timbre" per avisar de l'inici i finalització dels diferents períodes lectius, diferent dels timbres d'avis contra-incendis o de l'alarma del centre.
• Es podria combinar l'anterior punt amb un sistema de megafonia en el centre.
La instal·lació d'alarma contra-incendis hauria de ser més "estanca" que la utilització de simples polsadors, que els alumnes no podran resistir la temptació de pitjar constantment (o d'arrabassar-los, com en els cas del nostre institut).
Les portes i els panys d'aules, banys, etc. així com altres complements d'ús diari per part de l'alumnat (assecadors de mans, bancs, ...) han de ser bastant robustos.
Els endolls de les aules específiques, com les de tecnologia, han de ser els adequats als dispositius que s'hi utilitzaran, de tipus domèstic o semi-professional (excepte en cicles formatius molt especials) i no de tipus especial per a intempèrie o trifàsics, molt més cars i del tot inutilitzables sense els convenients acoblaments.
• Els subquadres elèctrics instal·lats han de estar correctament projectats perquè els dispositius que incorporen assegurin la filiació i selectivitat necessària que permeti actuar abans a la protecció més propera al punt de la disfunció elèctrica que a la del quadre general (més allunyat i tancat amb clau).
• Així mateix és convenient evitar la instal·lació de quadres elèctrics en zones de lliure manipulació per part dels alumnes (passadissos, vestíbul, aules de grup, etc.)
• S'hauria de deixar prevista la infrastructura necessària (tubs i caixes de connexió) per ampliacions i diferents tipus d'inter-connexions: Xarxes locals, altaveus i equips de megafonia, noves línies i extensions telefòniques, etc.
• Els brolladors d'aigua potable en les zones d'esplai són també un complement bastant útil en els centres escolars. 

(>> 2a part)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada