1. Referit a l'aspecte constructiu:
En aquest apartat voldria descriure alguns dels "defectes" que consider que té l'Institut on he estat fent feina des de que faig de professor, i que vaig veure inaugurar, l'IES Algarb, perquè es puguin evitar anticipadament, si es considera oportú, en els nous centres programats o ja en construcció, que al menys a Eivissa no són pocs. Aquests aspectes "negatius" es podrien limitar a nivell de projecte o en la direcció d'obra en darrera instància, si es tenguessin més presents les característiques de les persones que han d'utilitzar els centres, es a dir, bàsicament els alumnes (i no únicament en l'aspecte antropomètric), així com l'ús que se li ha de donar als diferents espais (des de la docència específica fins a la convivència i disciplina).
Per recollir aquesta informació, l'experiència dels responsables de la organització i explotació dels centres educatius existents (on s'han hagut de fer reformes o reparacions, i s'han proposat ampliacions, etc.) podria ser molt profitosa.
Els defectes que, com simple usuari de l'IES Algarb he observat, que convendria evitar són els següents:
• Assegurar la visió de les portes principals d'accés al centre des de Consergeria: no només per tenir un cert control de les persones que entren i surten del recinte escolar, sinó per facilitar al visitant un punt de referència on sol·licitar informació.
• L'espai de consergeria hauria de ser prou gran perquè la persona o persones que se'n fan càrrec puguin desenvolupar les funcions que tenen atribuïdes. S'ha de recordar que els conserges no tenen l'única funció de vetllar la porta i contestar el telèfon, sinó també solen ser els encarregats de fer fotocòpies i distribuir missatges, cartes i altres al professorat (al menys en el nostre institut). Per això, al mateix espai on es controlen les portes hi ha de caber la fotocopiadora (i multicopista si es necessita) i també un casiller on poder deixar les comunicacions o fotocòpies fetes al professorat.
• La sala de professorat és convenient que tengui vista sobre les pistes exteriors per poder facilitar al professorat de guàrdia la feina de supervisió de la bona convivència i disciplina, a part de contribuir a l'esbarjo visual dels docents.
• Situar les aules i espais on es desenvolupi activitat bàsicament intel·lectual allunyades del pati, reservant aquestes zones per laboratoris, tallers, etc., d'utilització més esporàdica.
• La construcció de finestres altes (a una alçada mínima de 1,5 m. en centres de secundària) facilita la concentració de l'alumnat en el que es fa dins l'aula i redueix el reflex sobre la pissarra.
• La llum solar zenital de les aules de dibuix s'ha de dimensionar d'acord amb la nostra climatologia, on tenim la sort de disposar de molta lluminositat la major part del curs.
• S'hauria de preveure l'accés independent des de l'exterior a recintes que puguin ser interessant per la utilització extra-escolar com per ex. la Biblioteca.
• La previsió de sales d'usos múltiples, que permetin la utilització puntual per reunions de molta gent (etapes educatives, pares d'alumnes, etc.) és un altre punt a tenir en compte.
A part dels constructius, hi ha aspectes d'Instal·lació que tampoc s'adeqüen gaire be a les necessitats:
• S'ha de preveure la instal·lació d'un "timbre" per avisar de l'inici i finalització dels diferents períodes lectius, diferent dels timbres d'avis contra-incendis o de l'alarma del centre.
• Es podria combinar l'anterior punt amb un sistema de megafonia en el centre.
• La instal·lació d'alarma contra-incendis hauria de ser més "estanca" que la utilització de simples polsadors, que els alumnes no podran resistir la temptació de pitjar constantment (o d'arrabassar-los, com en els cas del nostre institut).
• Les portes i els panys d'aules, banys, etc. així com altres complements d'ús diari per part de l'alumnat (assecadors de mans, bancs, ...) han de ser bastant robustos.
• Els endolls de les aules específiques, com les de tecnologia, han de ser els adequats als dispositius que s'hi utilitzaran, de tipus domèstic o semi-professional (excepte en cicles formatius molt especials) i no de tipus especial per a intempèrie o trifàsics, molt més cars i del tot inutilitzables sense els convenients acoblaments.
• Els subquadres elèctrics instal·lats han de estar correctament projectats perquè els dispositius que incorporen assegurin la filiació i selectivitat necessària que permeti actuar abans a la protecció més propera al punt de la disfunció elèctrica que a la del quadre general (més allunyat i tancat amb clau).
• Així mateix és convenient evitar la instal·lació de quadres elèctrics en zones de lliure manipulació per part dels alumnes (passadissos, vestíbul, aules de grup, etc.)
• S'hauria de deixar prevista la infrastructura necessària (tubs i caixes de connexió) per ampliacions i diferents tipus d'inter-connexions: Xarxes locals, altaveus i equips de megafonia, noves línies i extensions telefòniques, etc.
• Els brolladors d'aigua potable en les zones d'esplai són també un complement bastant útil en els centres escolars.
(>> 2a part)
(>> 2a part)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada