dimecres, 7 de juliol del 2010

Propostes en l'ambit: De la situació del professorat. (Març 1999)

(en gris les propostes que crec que ja s'han aplicat)
En aquest apartat les observacions les he recollit durant els quatre anys de professor interí que he realitzat i un any de funcionari en pràctiques.

1. Referit al professorat Interí.
Mantenir els aspectes positius: Ha estat molt positiu l'esforç fet pel nostre govern autònom per millorar l'estabilitat del professorat mitjançant el pacte, i per atendre al fet de la insularitat, que el govern central havia ignorat des de que tenc coneixement del funcionament del sistema educatiu.
Oferir places de 2 anys de durada: L'establiment de places de dos anys de durada (aquelles places definitives no cobertes en el concurs de trasllats, que podria concentrar-se de manera més completa i uniforme cada 2 anys) entre el professorat interí permetria millorar l'estabilitat del professor, del centre i de l'alumnat, afavoriria la implicació dels professors en la programació didàctica i la confecció de materials a més llarg termini (la incertesa de la destinació del proper curs que pateix aquest tipus de professorat limita "justificablement" aquest aspecte).
Re-dissenyar la fase de pràctiques posterior al concurs-oposició: La fase de pràctiques dels professors que han superat la fase de concurs-oposició de les proves selectives no te gaire sentit, tal com actualment està estructurada, en els casos de professors que duen anys fent feina en la mateixa especialitat com professors interins. Aquesta fase de pràctiques seria interessant que la fessin tots els professors el primer any que fan feina, tant si ho fan com professor interí com si ho fan com funcionari en pràctiques. Evidentment, una volta superada aquesta fase, ja hauria de comptar per al procediment selectiu superat. Així mateix, el professors que no superassin la fase en un nombre determinat de voltes no haurien d'exercir com professors, ni tan sols interins.
Evitar canvis inesperats en el concurs de trasllats: Les destinacions definitives (especialment en el cas de la primera, que no és renunciable) que s'assigna de manera provisional en el concursos de trasllats durant el període de reclamació, no s'hauria de variar en aquells professors que no han reclamat, per evitar la injusta situació que es produeix per un professor al que provisionalment li correspon un plaça que li interessa i que després dels canvis provocats per les reclamacions o les renuncies presentades se li assigna una definitiva que no li convé, sense opció ja a reclamar o renunciar. Aquesta situació sol generar bastanta ràbia, impotència i desmoralització que no pot ser massa beneficiosa pel desenvolupament de la tasca assignada els cursos posteriors. A més, podria ser interessant estudiar la incidència de malalties (especialment depressives) entre personal en destinacions que no desitgen, i la repercussió econòmica i organitzativa que això genera a l'administració.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada