dimarts, 31 de juliol del 2012

Discrepàncies sobre l'ús d'ordinadors

Aquestos són els conjunts de correus intercanviats arrel de donar-me'n compte (de fet, de que els alumnes m'ho diguessin, com es veu a les cartes) d'un problema de seguretat dels ordinadors enviats per la conselleria:

10/6/2012: Correu enviat per jo al Coordinador TIC del nostre Institut, i reenviat per aquest a la conselleria:

Tenim un forat de seguretat molt important amb els equips Ubuntu.

Resulta que tant els ultraportàtils dels alumnes com els ordinadors de professor de les aules tenen una opció d'engegada (les de mode de recuperació) que permet a QUALSEVOL PERSONA canviar la contrasenya de QUALSEVOL COMPTE, inclosa la ubtadmin. Una volta canviada la contrasenya, poden entrar com administradors i veure les contrasenyes de qualsevol xarxa wifi que tenguin configurades.

Al menys dos alumnes de segon coneixen la tècnica (de fet me l'han explicat ells i, com és normal, he hagut de valorar amb punts extra la seva habilitat tecnològica).

 Les nostres contrasenyes wifi de moment estan protegides ja que des de que les hem canviat, jo no les he introduit a cap ordinador d'alumnes (i tampoc de professor, si no record malament), però la de la conselleria ja la saben (encara que crec que de moment no l'estan sabent aprofitar pel tema de tipo de encriptat d'empresa)

Crec que s'hauria d'informar a Palma del foradàs que han deixat (supòs que ho han fet per facilitar la configuració d'equips si algun administrador s'oblidava la contrasenya i pensant que els alumnes són àsens)

11/6/2012: Resposta del responsable de la conselleria

Bon dia Rafel,

Gràcies per la informació però això ja ho sabíem. Com podeu imaginar sempre que es té accés físic a un ordinador es té la possibilitat d'accedir al seu contingut d'una manera més o menys difícil. Són de coneixement "public" les innumerables utilitats existents al mercat, i de fàcil ús la majoria, que permeten fer el que han fet aquests alumnes.

En aquest cas ens trobem davant una clara falta disciplinaria que no hauria de ser valorada positivament. Les contrasenyes, així com el contingut que aquestes protegeixen són de caràcter privat i per tant accions que posin en perill la informació protegida per aquestes podrien ser considerades en moltes ocasions com a delictives.

A nivell d'exemple comentar-te que no són poques les persones que han vist truncada la seva activitat professional en determinades empreses per haver modificat/eliminat sistemes d'accés.

Salutacions,
--
______________________________
Coordinació Suport Tècnic

Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats DG d'Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement Servei d'Informàtica Educativa i Suport Tècnic a Centres
 
19/6/2012: Carta enviada (a través del coordinador TIC) al responsable de la conselleria.

Bon dia. Som en Xisco Huguet, professor de tecnologia. 

  En primer lloc vull agrair el to conciliador de la teva resposta, però també vull expressar el meu total desacord en el contingut de la mateixa ja que:

- Encara que l'accés físic a un ordinador suposi la possibilitat d'accedir al seu contingut, hi ha maneres de dificultar seriosament l'accés, cosa que amb el sistema explicat no es pot considerar que sigui especialment difícil. 

- Aquest cas no consider que sigui una greu falta disciplinària ja que no hi ha hagut ni danys, ni accés a informació sensible, sinó que hi ha hagut curiositat i esperit de descubriment. En cap moment he alentat als alumnes a que buscassin forats de seguretat sinó que he premiat per un costat el seu esforç desinteressat per conèixer aspectes relacionats directament amb la meva assignatura i per l'altre la seva ingenuitat per explicar-me aquestos sistemes a canvi d'uns pocs punts. Com les explic el primer dia de classe, conèixer el problema és el primer pas per arreglar-los, que és el que fa la tecnologia

- Igual que algunes persones han vist truncada la seva activitat professional, altres han aconseguit una brillant activitat professional en empreses de seguretat informàtica o han rebut reconeixement internacional gràcies a aquesta curiositat, ben conduida, en trobar forats de seguretat per evitar precisament que altres persones malintencionades les puguin usar delictivamente.

A jo m'extranyava que no fossiu conscients del forat però pensava que havieu minimitzat la seva importància a canvi de major comoditat de manteniment. Vaig donar per fet que en un sistema que té fama de ser dels meus segurs com és el Linux, hi hauria sistemes d'eliminar (o al menys dificultar) aquestes possibilitats i que en el servei d'informàtica educativa el coneixerieu. Sembla que estava equivocat, no?

Per acabar dir que amb el meu plantejament acadèmic no som partidari d'usar la ignorància i la prohibició per reduir el risc d'accions incorrectes, sinó preferesc l'aprenentatge i l'educació perque els meus alumnes, sabent el màxim que puguin saber, escullin usar els seus coneixements de forma positiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada