19/11/14
Com ja vàrem comentar en la reunió de la setmana passada i com heu recordat avui, una assignatura pendent que no podem oblidar com a professionals de l'ensenyament és la millora de la metodologia.
Però és bastant obvi que és un tema complicat i
que alguns professors (la majoria segons la meva percepció potser
perque jo hi estic bastant inclòs entre els "escèptics") no acabam
d'animar-nos perque no acabam de veure com fer-ho, si podrem aconseguir
els objectius buscats i potser ni tan sols tenim clars els objectius que
com a institució estam buscant.Com ja vàrem comentar en la reunió de la setmana passada i com heu recordat avui, una assignatura pendent que no podem oblidar com a professionals de l'ensenyament és la millora de la metodologia.
Jo no m'ofereix per formar part dels
pioners, òbviament, però sí que m'interessaria formar part de la
comissió d'avaluació del projecte (advocat del diable), ja que crec que
s'hauria de mantenir certa independencia entre els responsables
directes i la valoració de com ha funcionat el projecte.
20/11/14
20/11/14
I ara una proposta per a las activitats interdisciplinars:
En
lloc o a més a més de les que puguin organitzar-se entre departaments,
crec que seria interessant definir algun tema comú que tractar des de
tots (o la majoria) de departaments, de manera institucionalitzada.
En
el cas concret de 2n d'ESO, on ja feim tecnologies, alguns temes que jo
intent tractar a l'assignatura, però que em queden molt superficials per
falta de temps, són els perills de la tecnologia informàtica,
ciber-assetjament, ús abusiu de les noves tecnologies, etc. Però puc
adaptar-me per treballar a classe la preparació digital (pàgines web,
documents drive o presentacions, de material per altres assignatures)
11/12/14
Després de la xerrada d'ahir després de la CCP, li he donat un parell de voltes més al tema.
La compensació que es podria donar al professorat voluntari en participar al projecte d'innovació metodològica seria substituir algunes guàrdies normals per guàrdies "d'innovació", com es fa amb altres guàrdies com les tècniques. Aquestes guàrdies servirien per reunir-se, coordinar-se (haurien de preparar-se els horaris per facilitar aquestes reunions) i preparar recursos.
I per evitar crítiques de preferències o amiguismes, es podria plantejar en una CCP o claustre que els interessats en participar en el projecte, en les condicions indicades i les compensacions citades, presentin la seva candidatura abans de final de curs.
En quant a les condicions del projecte, una idea inicial meva seria fer-ho en un dels cursos de 3r (ja que sembla que moltes propostes educatives que es plantejaven en la darrera reunió afecten sobre tot a 3r i 4t), escollit a l'atzar. La idea seria muntar un equip educatiu de professorat "progre" (o tants com sigui possible si no n'hi ha prou per omplir tot l'equip).
Abans de començar el projecte s'hauria de definir que es preten aconseguir en els alumnes: major nivell de comprensió, millors notes, millor domini de les tècniques d'estudi, major interés per l'aprenentatge o per les classes? i plantejar un sistema de valoració del nivell de partida i nivell final, que s'hauria de passar tant al grup d'estudi com als altres grups, per comparar les diferències entre els resultats obtinguts amb un sistema i l'altre.
11/12/14
Després de la xerrada d'ahir després de la CCP, li he donat un parell de voltes més al tema.
La compensació que es podria donar al professorat voluntari en participar al projecte d'innovació metodològica seria substituir algunes guàrdies normals per guàrdies "d'innovació", com es fa amb altres guàrdies com les tècniques. Aquestes guàrdies servirien per reunir-se, coordinar-se (haurien de preparar-se els horaris per facilitar aquestes reunions) i preparar recursos.
I per evitar crítiques de preferències o amiguismes, es podria plantejar en una CCP o claustre que els interessats en participar en el projecte, en les condicions indicades i les compensacions citades, presentin la seva candidatura abans de final de curs.
En quant a les condicions del projecte, una idea inicial meva seria fer-ho en un dels cursos de 3r (ja que sembla que moltes propostes educatives que es plantejaven en la darrera reunió afecten sobre tot a 3r i 4t), escollit a l'atzar. La idea seria muntar un equip educatiu de professorat "progre" (o tants com sigui possible si no n'hi ha prou per omplir tot l'equip).
Abans de començar el projecte s'hauria de definir que es preten aconseguir en els alumnes: major nivell de comprensió, millors notes, millor domini de les tècniques d'estudi, major interés per l'aprenentatge o per les classes? i plantejar un sistema de valoració del nivell de partida i nivell final, que s'hauria de passar tant al grup d'estudi com als altres grups, per comparar les diferències entre els resultats obtinguts amb un sistema i l'altre.
Al
grup de professorat innovador se'ls pot demanar que en el projecte
incloguin els plantejaments interdepartamentals, transversals, etc que
des de caporalia i orientació considereu addients.
Ja vaig dir que jo no m'ofereix a participar en el projecte, però sí que
m'agradaria fer-ho en el grup de control de resultats, actuan d'advocat
del diable.
Si prefereixes que tot
aquest plantejament l'exposi jo a la CCP en lloc de l'equip directiu
(encara que jo crec que seria més creïble si ho proposau vosaltres) no
tenc inconvenient en fer-ho, encara que l'enfocament que jo li donaré
serà des del meu escepticisme en front a les mesures puntuals que de
manera anecdòtica i voluntarista anam introduint.
Si
al final escolliu aquesta opció avisau-me amb temps perque abans
d'explicar-ho a la CCP m'agradaria preparar-ho per escrit i passar-ho
als altres membres amb antelació suficient perque s'ho puguin llegir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada