S'hauria
de definir un sistema d'incentius, no necessàriament econòmics, per
motivar al professorat que intenta fer la feina amb més interés i
preocupació de l'habitual.
Podria vincular-se aquest sistema, en part, a sistemes d'avaluació de la
pràctica docent, fomentant que el propi professorat estigui interessat
en sotmetre's a mecanismes d'avaluació.
Proposta 9:Formació.(Xisco Huguet-Docent)
|
Tots
els aspirants a docents, abans de poder fer-se càrrec de la docència
d'un grup d'alumnes haurien d'haver demostrat pràcticament la seva
adequació en aquesta tasca d'una manera més completa que com es feia amb
l'antic CAP.
Això és especialment important en els opositors, ja que la fase de
pràctiques que es feia posteriorment a haver aprovat la fase d'oposició
s'hauria de fer anteriorment, ja que una volta aprovada la oposició és
quasi impossible designar a alguna persona como no adequada per a la
docència.
|
Proposta 10:Avaluació i autoavaluació de la pràctica.(Xisco Huguet-Docent)
|
S'hauria
de definir un sistema de seguiment que, en casos de persones poc
interessades en realitzar la feina docent amb correcció, després d'un
nombre d'avisos raonable (i amb totes les garanties per evitar abusos de
poder) se'ls pogués apartar de la carrera docent (sense necessitat
d'arribar a haver fet cap delicte).
En aquest sentit el que hem de garantir per damunt de tot és la correcta
educació dels infants i evitar el corporativisme, ja que alguns mals
professionals perjudiquen greument a tot el col·lectiu.
|
|
Proposta 17:Avaluació i autoavaluació de la pràctica.(Xisco Huguet-Docent)
|
En
relació a la proposta 15, de n'Iñaki, una de les parts de l'avaluació
de la pràctica docent, especialment en ensenyaments secundaris, ha de
ser l'eficiència en el procés d'aprenentatge, combinada amb la
concordància entre el nivell adquirit i la qualificació assignada.
És important definir unes competències (objectius o com es vulgui
anomenar) tan concretes com sigui possible per eliminar una excessiva
subjectivitat en el procés d'ensenyament-aprenentatge. No es pot deixar
en mans de cada professor el nivell de competència que ha de buscar amb
el seu alumnat (la qual cosa no vol dir que no hi pugui haver la
flexibilitat necessària per atendre correctament a la diversitat).
Avaluacions de diagnòstic ben plantejades i desenvolupades poden ser
prou útils en aquest procés.
|
Proposta 18:Altres(Xisco Huguet-Docent)
|
L'estabilitat
del professorat és un part importantissíma tant per als docents, per
poder plantejar el treball amb una certa continuitat, com sobre tot per
l'alumnat, ja que els constants canvis de professorat d'un any per
l'altre no són positius per aconseguir objectius que s'han de plantejar a
mig o llarg termini.
En aquest sentit s'ha d'intentar trobar l'equilibri entre aquesta
estabilitat i l'eficiència docent (buscar alguna coordinació entre
avaluació i estabilitat).
I s'haurien d'evitar casos de places definitives "segrestades" per
docents en comissions de serveis interminables o en càrrecs polítics
encadenats, donant prioritat al benefici per a l'alumnat en front de la
comoditat del docent.
|
Proposta 19:Altres(Xisco Huguet-Docent)
|
En
relació al procediment selectiu del professorat, s'hauria de plantejar
amb sistemes menys subjectius i de sorteig. Des de el nomenament dels
tribunals fins a l'elecció del tema de la prova.
De fet, crec que s'hauria de substituir l'actual sistema d'oposicions
per algun sistema d'avaluació de la idoneitat docent que, com apuntava
n'Iñaki, hauria de començar a les Universitats i hauria de seguir durant
dos o tres anys a places docents, com a mínim, convenientment
supervisats (i remunerats, al menys parcialment), incluint períodes en
les possibles destinacions dels primers anys.
Proposta 22:Formació.(Xisco Huguet-Docent)
En
la formació dels docents, especialmet sobre temes de metodologies, els
ponents haurien de donar exemple de les dinámiques que defensen. Així doncs, la presentació de metologies de tipus participatiu no s'hauria de fer amb presentacions i exposicions magistrals
Seria
especialment interessants que els experts mostrassin al matí, a classes
amb alumnes, les tècniques que plantegen i que a la tarda comentassin
les gravacions de les sessions amb els docents assistents al curs.
Temàtica: Famílies.
Proposta 2:Adscripció d'alumnat(Xisco Huguet-Pare o mare)
|
Els processos d'adscripció s'han de regular i supervisar a fons per evitar manipulacions interessades i fraus en el procés. .
Així mateix es podria plantejar la possibilitat de donar certa
llibertat al centres per poder admetre alumnes d'altres adscripcions si
ho sol·liciten (assegurant sempre les places als que corresponen per
adscripció), dotant de recursos complementaris. Seria una manera de
compensar la bona feina d'alguns centres.
|
Proposta 3:Consell Escolar(Xisco Huguet-Docent)
|
El
consell escolar hauria de tenir més veu i vot del que està previst a la
LOMCE, i fins i tot, en alguns casos, més del que els donaven les lleis
anteriors.
En concrec, en el tema de canvis legislatius, hauria
de ser necessària l'aprovació de la majoria del consell escolar (de
l'estat, o l'autonomic, segons el cas), on haurien d'estar representats
tots els membres de la comunitat escolar de manera que cap col·letiu
(docents, families, forces socials) tengués majoria per ell sol, i
necessitàs la col·laboració d'algun altre sector
A més a més, els temes trascendents s'haurien de sotmetre a consulta individual dins cada col·lectiu.
|
Proposta 4:Escola de pares i mares.(Xisco Huguet-Docent)
|
S'hauria d'incentivar la correcta preparació i dedicació de la societat per educar als seus infants.
Per exemple, l'ajuda del govern Zapatero a les families (xec bebe) es
podria haver condicionat a la superació d'algun curs i proves bàsiques
sobre aspectes fonamentals de l'educació dels infants i joves (programa
Zeus o equivalent)
|
Temàtica: Centres.
Proposta 2:Autonomia de centres.(Xisco Huguet-Docent)
|
Crec que els centres haurien de tenir un marge d'autonomia més gran en la gestió dels recursos
Garantits
uns mínims concrets, els centres haurien de poder decidir, amb els
recursos econòmics que els corresponguin per nombre d'alumnes (i altres
condicionants equilibradors) com volen distribuir-los, com per exemple,
si volen aconseguir ràtios més baixes o prefereixen instal·lacions més
costoses, ...
|
Proposta 3:Relació entre centres.(Xisco Huguet-Docent)
|
Hauria d'haver una major coordinació entre centres, especialment en temes de competències, continguts, etc.
No té massa sentit que cada centre hagi de definir independentment la
redacció de les competències, objectius o continguts. Pot haver un cert
nivell de flexibilitat, però partint d'uns criteris comuns.
|
Proposta 4:Recursos humans.(Xisco Huguet-Docent)
|
Amb
equips directius escollits per la comunitat educativa (consell escolar
indicat a l'apartat de families) en lloc de per l'administració com
pretèn la LOMCE, podria donar-se un cert pes a la opinió dels equips
directius i resta de la comunitat educativa en l'assignació de places
del seu centre, per, dintre uns marges raonables i transparents, poder
facilitar l'accés a professorat més idoni al projecte educatiu
plantejat. També seria una manera de compensar la bona feina que fan
alguns docents i que només pot veure's des del propi centre.
|
Temàtica: Metodologia.
Proposta 2:Altres(Xisco Huguet-Docent)
Sigui
quina sigui, la metodologia hauria de ser assumida, progressiva i
detalladament supervisada, especialment durant la seva implantació.
Per
a poder funcionar, la metodologia ha de ser assumida per la immensa
majoria dels docents que, al cap i a la fi, seran els que l'han de dur a
terme a les aules. Metodologies de reconegut prestigi entre els experts
en didàctica o pedagogia estan enfocades al fracàs si no són conegudes,
dominades i assumides per la majoria de docents.
Ha de ser
progressiva tant en la seva implantació com en la seva continuitat. No
es pot canviar la metodologia als infants d'una any per l'altre. I s'ha
de preveure l'adaptació de les metodologies de primària a secundària (i
fins i tot a estudis superiors), ja que els sistemes organitzatius són
completament diferents.
I ha de ser detalladament supervisada
especialment quan es posa en marxa per evitar que es "perdin" algunes
generacions en el procés de transició, per la falta de rodatge dels
docents. En cap cas s'ha de permetre que la desorientació s'assenti com
va passar durant nombrosos anys de la LOGSE.
L'adequada formació
del professorat en qualsevol cas és primordial, i com he dit en altres
temàtiques, tenir molt clarament definit el destí del "camí educatiu" és
imprescindible per tenir una bona travessia. En aquest sentit tenir
clares, de bon començament, les "proves" a que es sotmetrà el procés
educatiu (TRI, PISA, TREPITJA o el que sigui) és molt necessari.
Temàtica: Currículum.
Proposta 2:Participació(Xisco Huguet-Docent)
|
El
currículum fins a final de la ESO s'hauria de dissenyar en funció del
que necessita la societat que coneguin (siguin competents) els ciutadans
del futur, des d'un punt realista.
Currículum excessivament
ambiciosos donen peu a excessiva exigència, molta dispersió i bastant
fracàs des del meu punt de vista.
Les necessitats de la
societat no s'han d'entendre des d'un punt de vista econòmic, en
absolut, sinó des d'un plantejament integral.
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada