dilluns, 16 d’agost del 2010

Possibles preguntes als opositors de tecnologia

A continuació hi ha un recull de les preguntes que, durant l'actuació de cada opositor dels darrers procediments selectius, se m'ocurrien amb la intenció de detectar millor el grau de coneixement del tema (en front d'una simple interpretació) i per a no donar excessives expectatives, ja que, des del meu punt de vista, es millor aprovar pensant que no ha anat massa bé que suspendre convinçut de que s'ha fet correctament. Les preguntes NO estan pensades per p..ejar els apirants!

PREGUNTES referents a PROGRAMACIONS

Preguntes de tipus general

a qui li són d'utilitat les programacions?
Quins continguts prioritzaries? 
Que passa si te vas retrassant respecte a la programació?
Per a que serveix l'avaluació?
Has consultat el projecte educatiu d'aquest centre? I la distribució de grups i alumnes NEE per l'any que ve?

Preguntes específiques a opositors

2- La teva programació va dirigida a un sol grup o a tot un nivell?
Com organitzes les proves orals? Temps, freqüencia?
Quan fas les recuperacions si no uses temps de classe?

5- Pots posar un exemple de com aconseguir que un alumne sigui protagonista dels seus coneixements?
Com condiciona la teva programació el fet que a l’institut hi hagi el projecte COMENIUS?

6- Com poden elegir els alumnes, si feis un únic projecte en tot un grup? Estan tots d’acord?
Com reparteixes les tasques per què el treball dels alumnes estigui equilibrat?

7- Com decideixes a quin alumne li toca la ronda de preguntes?

8- Es important aconseguir tots els criteris d’avaluació per a que un alumne pugui aprovar?
Quants criteris d’avaluació pots assegurar en la majoria d’alumnes sense que la matèria deixi de ser “amena”?

9- Quines mesures de seguretat en el taller prioritzes?
Com ajustes les unitats didàctiques en funció de l’avaluació inicial?
Teniu llicències del programari que usau o usau només programari de codi obert?

10- Quins materials usaries per al suport de llapissos?
Com connectau dos ordinadors?

12- Com et coordines amb altres departaments?
Com pot afectar l’avaluació inicial al desenvolupament de les unitats?
A l’aula-taller, teniu biblioteca d’aula?
Quin % usau del llibre de text?
Quina de les 8 competències bàsiques falta i perquè?

14- El plàstic és un material de construcció?
Com coordines la interdisciplinarietat?
Com afecta l’escola inclusiva del teu Insitut en la teva programació?
Com organitzes els grups de 4 alumnes?

15- Com estimules l’aprendre a aprendre amb la teva pràctica docent?

16- Com afecta la immigració a aquesta assignatura de batxillerat?
Com aconsegueixes que els alumnes participin en el seu aprenentatge?

17- Perquè dius que és un centre “molt dinàmic”?
Quina norma de funcionament de taller teniu referent al vestuari?
Teniu sempre un professor de recolzament?
Consideres que l’atenció a la diversitat només afecta als alumnes de NEE?

18- Com influeixen els altres estudis que es fan a l’IES en la teva programació o pràctica docent?
Com afecta la interdisciplinarietat? Com us organitzau?
Perquè la darrera avaluació ha d’estar aprovada per poder aprovar el curs?

19- Quants criteris d’avaluació s’han de superar per aprovar?
Com apliques la metodologia activa al bloc de tecnologia i societat?
Com organitzes l’activitat de desmuntatge de motors?
El programari informàtic que planteges en la programació és legal?


20- Com afecta que l’institut tengui EOI a la programació de tecnologies?
Quina relació té una oficina d’enginyeria amb el bloc de resolució de problemes?
Quin vestuari usen els alumnes a l’aula-taller?

21- Quina diferència hi ha entre activitats extraescolars i complementàries?
Quins mecanismes usaran els alumnes per a muntar el cotxe elèctric? D’on els treuen?
Com fas participar els alumnes en les classes teòriques?
D’on han sortit les fitxes que utilitzes per les classes?

PREGUNTES referents a UNITATS DIDÀCTIQUES

Preguntes de tipus general

es pot cubrir tot el currículum amb el mateix nivell d'aprofundiment que la unitat presentada?
Com aconseguiràs mantenir l'ordre i l'atenció dels alumnes?
Quins sistemes de seguretat (i higiene en el treball) s'han d'usar en les tasques relacionades amb aquesta unitat?
Faries un únic tipus d'activitat a tots els alumnes?

Preguntes específiques a opositors

1-Com despertes l’interés per aquesta unitat didàctica?
Quan i com fas l’avaluació final de la unitat?
A quines empreses faries visites?
Quan i per a què uses la biblioteca? Està disponible sempre que la necessitis?
Què fas perquè l’aprenentatge sigui significatiu?
Com organitzes els materials de reforç i els d’aprofundiment?

2- Dóna’m exemples de preguntes de motivació o per motivar a alumne/a desmotivat/da
Totes les aules taller tenen les 3 parts que comentes?
Faltes d’ortografia, restar 0,1 punt per cada una? Aprova molta gent?
Quants criteris d’avaluació s’han de superar per aprovar, més o menys?
L’alumne-tutor, es voluntari o obligatori? Per què?
Com donau formes a les espires del motor elèctric?
Qui aporta el material de les activitats? Quin pressupost teniu per fer-ho?

3- En quina mesura uses el llibre de text?
Per què fas una activitat a la biblioteca?
Tenen els alumnes capacitat per calcular les relacions de transmissió?
Quan planteges les qüestions sobre el video? Abans o després?
Quins materials uses per al muntatge dels mecanismes simples?
Quina informació treus de l’enquesta d’avaluació inicial i quines accions podries fer en funció d’ella?
Com adaptes la unitat al desenvolupament psicològic dels alumnes?
Com introdueixes els temes tranversals? Com individualitzes? Com socialitzes?
Com tractes la comprensió lectora? Com l’avalues?

4- Com dones als alumnes les adreces de les pàgines de suport?
Què fas si a l’aula d’informàtica falta un ratolí? I si falla la connexió dels alumnes?
Quin bloc tracta sobre simuladors?
Uses la mateixa web per alumnes que com a guió de professor?
Creus que es poden cumplir totes les recomanacions de la LOE?

5- Quina relació té el video “Así se hace un CD” amb el mètode de projectes?
Es disposa de PT en totes les hores de totes les assignatures?

6- Quina de les 8 competències bàsiques queda exclosa? Per què?
La tutorització sobre l’ús de màquines-eina, les fas a tots o només als alumnes que les han d’usar?
Com organitzes els grups?

7- Quina disponibilitat de l’aula d’informàtica tens a l’Institut?

9- Faries pràctiques d’identificació de plàstics per l’olor? Quina precaució remarcaries?
Quin web uses per veure els processos de fabricació dels plàstics?

10- En quin grau usau el llibre de text?
Com fas practicar la pronunciació a l’alumna xinesa?
Com fas saber als alumnes quines coses valoraràs de cada activitat?
On penjau la pàgina web que fan els alumnes? La pengen ells?
Com  aconsegueixes treballar la competència de “aprendre a aprendre”?
Quina disponibilitat teniu de l’aula d’informàtica?
Com adaptes la unitat als coneixements previs que tenen els alumnes?
Teniu llicencies del programari que utilitzau?

12- Com reculls la informació de l’avaluació inicial?
Quin tipus de dibuix faries fer als alumnes amb autocad? Teniu llicència oficial?
Quins perfils metàl·lics o plàstics usaries en el projecte associat a la unitat?
Quins materials  reciclats usarieu?

13- Usau llibre de text? Quin?
Pots posar alguns exemples de preguntes motivadores?
Quan tarden aproximadament els videos de la Energia Nuclear?
Com valores si un alumne està interessat en els continguts?
Quins materials de consulta usaries?

14- Com aconsegueixes que els alumnes s’interessin per l’assignatura?
Com informes de les adreces Web als alumnes?
Fer exercicis del quadernet és sempre un contingut procedimental?
Quina disponibilitat teniu al teu Institut de l’aula d’audiovisuals?
Com organitzes la revisió del taller?

15- Perquè endarrereixes l’examen a la unitat 3?
Els exercicis de vistes que fan, han de fer-los a escala?
Quants esbossos han de fer els alumnes?

16- Els programes que usau tenen tots llicència?
Els alumnes de la teva optativa tenen una aula específica per a ells?
Com t’organitzes perque els alumnes recordin els continguts de tot el curs a selectivitat?
Usarieu l’oscil·loscop en algun moment?
Quan utilitzaries els recursos audiovisuals?
Quantes pàgines aproximadament té el manual i curs de proteus que usen els alumnes?

17- Quines funcions dels fulls de càlcul usaràs amb els alumnes?
Quines adaptacions faràs a l’examen dels alumnes de PALIC? Si uses més temps, d’on surt?
La decissió de canviar l’orientació del projector va ser teva? No vares tenir oposició de ningú?

18- Com transmets els valors moral i civisme, del consumidor i de la construcció europea en aquesta unitat?
Com fas que l’aprenentatge sigui significatiu?
Quina disponibilitat d’aules d’informàtica hi ha al teu centre?
Tots els teus alumnes tenen ordinador i connexió a Internet des de casa?
Com corregeixes el qüestionari que has plantejat?
Com amplies el temps per fer l’examen als alumnes que ho necessitaran?
Tens algun sistema automatitzat d’enviar els resultats als alumnes per correu electrònic?

19- Quants alumnes preveus que no arribaran a assolir els continguts?
I quants aprovaran l’examen?
Tots els alumnes saben fer ja equacions bé?
Conéixes alguna paraula d’Eivissa amb el mateix significat de “pereta”?

20-    De quin nivell parteixes en el coneixement dels conceptes de Voltatge, Intensitat, ...?
-    Quin % del criteris d’avaluació han de cubrir els alumnes per sentir-te satisfeta?
-    Quin % aproximat dels alumnes creus que sabran resoldre els problemes de circuits quan acabis la unitat?
-    D’on treus els materials per fer les pràctiques?
-    Quin programa uses per a fer la teva pàgina web?

21-    A quin nivell de disseny d’esquemes elèctrics esperes que assoleixin els alumnes?
-    Què passa si connectes dues piles de diferent voltatge amb paral·lel?
-    Com “informes” als alumnes de les adreces web?

2 comentaris:

  1. I què em dius d'aquesta?: Com fas participar els alumnes en les classes teòriques?
    M'interessa per aplicar-la a l'aula. Com t'ho fas tu, Xisco?

    ResponElimina
  2. Efectivament és un tema complicat, al menys per jo. És la part de l'assignatura que menys els agrada fer. El sistema que ús jo és una combinació de diferents factors:
    - En primer lloc el sistema de punts amb el qual intent incentivar la seva participació donant punts o fraccions als alumnes que intervenen positivament.
    - Després, faig una combinació de classes de preparació de preguntes, classes de concurs (amb visualització de videos) i també tenc sempre l'opció oberta a que qualsevol alumne expliqui algun tema o assumpte relacionat am la tecnologia.

    I sempre estic intentant trobar altres opcions que els puguin interessar més perquè no n'hi ha cap que m'encanti.

    Si vols pots pegar-li una ullada al diari de classe que va redactant una alumna (https://sites.google.com/a/iesalgarb.es/treballstecno1415/home/2eso/tecnodiari/diari2d). Si tens més dubtes aquí estam. Ànim.

    ResponElimina